mandag 3. mai 2010

Siv Jensen og klimaproblemene.

Denne tanken slo meg mens jeg satt og fulgte med på nytt på nytt. Det er sannsynligvis ikke noen hemmelighet for de fleste at Siv Jensen står i spissen for det eneste partiet i Norge som mener at den globale oppvarmingen og klimaproblemene vi står ovenfor ikke er annet enn hysteri og oppspinn. Dette partiet kalles FRP (Fremskrittspartiet) for de som ikke skulle vite det. Siv Jensen var gjest i nytt på nytt, og klarte å komme med en så utrolig provoserende uttalelse at jeg fortsatt sitter og tenker på den nå, 9 dager senere. Derfor bestemte jeg meg for å skrive om det her, og dele synet mitt med dere som skulle finne på å lese dette.

Mens deltakerne i programmet satt og diskuterte askeskyen som skulle dekke hele Norge, og konsekvensene av dette kom de inn på teamet om dette kunne føre til kalde norske somre fremover. I denne sammenhengen klarte Siv Jensen faktisk å bryte ut med utsagnet «Det passer meg veldig godt at det kommer en kuldeperiode fremover, for da får vi jo alle se at alt dette hysteriet rundt den globale oppvarmingen ikke er annet enn tull og fanteri». Jeg satt i sofaen og reiv meg i håret mens jeg utbrøt «Er det virkelig mulig? Er dama dum som et brød?»

Det er to vesentlige hull i historien hennes. For det første er det vel ganske bekymringsverdig i seg selv at vulkanen har hatt et utbrudd? Denne vulkanske aktiviteten er ikke langt unna å kunne kalles en naturkatastrofe. En naturkatastrofe som jeg ville sett på som en konsekvens av våre handlinger. Senest i går leste jeg en interessant artikkel i Dagbladet som hadde statistikk på naturkatastrofer før i tiden, og den dag i dag. Er det mange av dere som er klar over at for 40 år siden så var det gjennomsnittlig 50 naturkatastrofer i året, mens 40 år senere er vi oppe i et gjennomsnitt på 300? Det er søren meg en seksdobling det. Og om det ikke forteller oss at noe er i ferd med å gå rimelig galt, så nekter man rett og slett å innse fakta.

Deretter kan jeg jo gå inn på et annet vesentlig moment i denne saken. Om dette vulkanutbruddet i seg selv ikke hadde vært en varsellampe, så skulle liksom disse kalde somrene berolige oss, var det ikke slik? Så lenge det begynte å bli kaldere, så måtte jo den globale oppvarmingen være oppspinn. Det var vel det hun mente med det hun sa? Vel, da må jeg bare få opplyse både henne og alle dere andre om at en eventuell global oppvarming vil føre til en ny mini istid. Det høres kanskje ikke så logisk ut, men kan forklares ganske enkelt...

Hull i ozonlaget fører til en sterkere oppvarming fra sola. Sola steker på områdene rundt antarktisk, og store mengder med is smelter fra Grønland og nordpolen. Denne smelteisen vil dermed bli til iskaldt ferskvann som blander seg med saltvannet. Ferskvannet vil synke, og dermed bli fraktet med golfstrømmen nedover Europa. Golfstrømmen som stabiliserer klimaet her oppe i nord, vil bli avkjølt. Dette tuller med balansen vår, og sakte men sikkert vil nord Europa bli dekket av is.

Derfor spør jeg deg igjen, Siv Jensen; skulle dette på noen som helst måte berolige oss til å tro at alt er fint? Beklager. Vår kjære tellus har fått et forferdelig virus, kalt homo sapiens.

2 kommentarer:

  1. Vel vel, frøken. Jeg vil tro at Siv Jensen er godt innført i teoriene om global oppvarming. Forskjellen i deres meninger skyldes ikke hennes mangel på kunnskap, men sannsynlighetsberegningen. Hun tror at klimaproblemene, og da er også "naturkatastrofer" tatt med, er noe som skyldes en naturlig syklus som vil stabilisere seg selv, noe hun også har forskning og historie bak seg når hun sier. Du mener at annen forskning, den som observerer sammenhengene med klimagasser og klimaendring (blant annet) og antakelige scenarioer som vil utspille seg i fremtiden, er riktig. Jeg ville ikke kalt noen av dere dumme av den grunn. Eller eventuelt måtte jeg kalt dere begge det, men saken er at hverken du, Siv Jensen eller jeg vet hva som forårsaker dette, vi kan bare gjette og satse på den forskningen vi finner mest logisk, altså er vi alle manglende på nok kunnskap til å si noe som helst sikkert. Altså er vi alle dumme (eller ikke, relativt sett).

    Det at hun kommer med et slikt utspill er provoserende for noen og humor for andre. Alle vet hva hun mener, og da blir det faktisk bare litt komisk å se på. Det blir litt "hehe, hun Siv Jensen ække go' assa". Samtidig som noen oppfatter det som en sleip måte å spre politisk budskap på.

    Forøvrig så er jeg både enig og uenig med din siste kommentar. Menneskeheten har vist seg å være en stor belastning på jorden. Men livet utviklet seg engang slik, og det å kalle det mest suksessrike produkt av naturlig utvikling for et "virus" er for meg noe som uansett betydning av ordet, er en stor bom på skiva. Mennesket er faktisk hittil det eneste dyr som har utviklet nok forståelse til å SE at jorden kanskje trenger litt hjelp, og da kan selvkritikken heller vente.

    SvarSlett
  2. Om Siv Jensen kan se på det som en naturlig syklus at naturkatastrofene har økt fra 50 til 300 i året i løpet av en tidsperiode på 40 år? I løpet av den samme tidsperioden har vi også mistet 40% av korallrevene våre, ettersom vann temperaturen har økt med over 2 grader celcius. Man ser tydeligere og tydligere at flere typer dyr må dykke dypt ned i havet for å overleve, ettersom havoverflaten begynner å bli for varm. Tigerhaien er et godt eksempel på dette, du må gjerne slå det opp.

    Det som provoserer meg er mennesker som prøver å avkrefte hele den globale oppvarmingen som en naturlig syklus, i håp om å få beholde varmekablene på badet eller flatskjermen i stua. Joda, det har vært lignende perioder tidligere, men ikke i nærheten av like drastiske. Om du setter statistikken opp mot hverandre kan du se at det ikke kan sammenlignes engang.

    Det at menneskene er det eneste dyret som kan SE at jorden TRENGER (ikke kanskje) MYE (ikke litt) hjelp har egentlig ikke noe som helstå si. Også må jeg bare spørre av deg, av ren nysgjerrighet, hvordan du vet dette? Har du noengang pratet med en ape, blåhval eller elefant? Nei.. tenkte meg det. Jeg vil tro at tigerhaiene har forstått dette for lenge siden, ettersom det begynner å bl vanskelig for de å leve i de forholdene de tidlgiere har gjort.

    Også kan jeg avslutte med å be deg slutte med slike hersketeknikker som å kalle meg "frøken". Jeg er så absolutt ingen liten frøken.

    Takk for meg. Kathinka.

    SvarSlett